کلان شهر کرمانشاه نهمین شهر پر جمعیت ایران است که قدمت آن به سده ی چهارم میلادی می رسد. کرمانشاه در تاریخ ایران همواره یکی از تاثیر گذار ترین شهرها بوده است.
این شهر در دوران ساسانیان به عنوان دومین پایتخت ایران مورد توجه حکومت بود. در دوران سلجوقیان به عنوان شهر ارشد کردستان انتخاب شد. در قرون وسطی شهر کرمانشاه یا قرمیسین در حکم یکی از نواحی چهارگانه عراق عجم شناخته می‌شد. در دوران قاجار به‌دلیل قرارگرفتن در چهارراه دو محور شمال به جنوب و خاور به باختر و نیز همسایگی با کشور عراق و واقع‌شدن بر سر راه شهرهای زیارتی کربلا و بغداد از اهمیت بسیاری برخوردار شد. این شهر در جنبش مشروطه و انقلاب اسلامی سهمی به سزا داشته است. همچنین این شهر در دوران هشت سال دفاع مقدس، کارنامه ای درخشان از خود به یادگار گذاشت.
چنین شهری مطمئناً آثار بسیاری را از تاریخ پر فراز و نشیبش در خود جای داده است.

آثار تاریخی:
طاق بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌های دورهٔ ساسانی است که از جمله مهم ترین آثار به جای مانده از ایران باستان محسوب می شود.


بیشتر بناهای تاریخی پس از اسلام شهر کرمانشاه بیشتر مربوط به دورهٔ قاجار به بعد می‌شوند. از جمله ی اماکن دیدنی و تاریخی کرمانشاه می توان به بازار سنتی کرمانشاه اشاره کرد که به آن تاریکه بازار نیز می گویند. تکیه معاون الملک(معروف ترین تکیه در بین تکایا است که دارای کاشی کاری منحصر به فردی است)، تکیه بیگلربیگی، مسجد عمادالدوله (که در بازار سنتی واقع شده و درب ورودی آن درب حرم حضرت علی علیه السلام بوده است)، مسجد حاج شهباز خان و غیره می‌شوند.

امامزاده ابراهیم(برادر امام رضا علیه السلام):
مرقد حضرت ابراهیم، فرزند امام موسی کاظم علیه السلام که سمت ضلع شرقی میدان طاقبستان قرار دارد یکی از اماکن زیارتی شهر کرمانشاه است.

 

برخی اماکن دیدنی و تفریحی کرمانشاه:
موزه پارینه سنگی زاگرس: این موزه در ردیف موزه‌های تخصصی جهان قرار دارد و به عنوان نخستین موزهٔ پارینه سنگی خاورمیانه شناخته می‌شود. که قدمت برخی از اشیا این موزه به یک میلیون سال پیش می رسد. این موزه در تکیه بیگلر بیگی و خیابان مدرس شهر کرمانشاه قرار دارد

باغ پرندگان: این باغ که در اواخر بزرگراه کمربندی واقع است دارای انواع گوناگونی از پرندگان دیدنی است.
پارک کوهستان: این پارک به علت طبیعتی کوهستانی از جذابیت های ویژه ای بر خوردار است. علاوه بر این، نقاط مرتقع این پارک چشم انداز وسیعی از شهر کرمانشاه را به شما عرضه می کند. در بالاترین قسمت پارک کوهستان نیز مزار نورانی شهدای گمنام با حال و هوایی معنوی قرار دارد، که اکثر زائرین آن را جوانان تشکیل می دهند. این پارک بالاتر از طاقبستان واقع شده است.

 

کتابفروشی های کتب دانشگاهی:
1- کتابفروشی دانشگاه رازی: واقع در کتابخانه مرکزی دانشگاه
2- کتابفروشی پاتوق کتاب: چهار راه مدرس، خیابان پزشکان، پلاک 22
3- کتابفروشی دانشمند: چهار راه مدرس، خیابان پزشکان
4- خیابان دبیر اعظم، پاساژ سروش    (کتب دسته دوم و نو)
5- کتابفروشی جهاد دانشگاهی: بلوار شهید بهشتی، روبروی بیمارستان طالقانی