در دوران کودکی معمولاً از بزرگتر ها الگوبرداری می کردیم و سعی داشتیم مانند آنها رفتار کنیم. بعد از چند سال فهمیدیم که بین رفتار بزرگتر ها هم تفاوت های زیادی وجود دارد. بنابراین از کسانی الگو گرفتیم که بیشتر دوستشان داشتیم. مانند کسانی که بیشتر می خندیدند و شاد بودند یا کسانی که با ما مهربان تر بودند یا آنهایی که به ما توجه بیشتری داشتند یا ... و معمولا از آدم های اخمو، زشت و یا کسانی که به ما بی توجه بودند الگو نمی گرفتیم.
بعد از گذشت سال ها هنوز هم اهل الگو برداری هستیم. با این تفاوت که  امروز از میان افراد موفق یا آنهایی که بهتر از دیگرانند الگوهایمان را انتخاب می کنیم. همه دوست داریم که شبیه به افراد خوب و موفق باشیم.
فرض کنید یک آینه سحر آمیز را به شما بدهند که 20 سال آینده تان را به شما نشان دهد و شما بتوانید چهره خود را درون آن تغییر بدهید. چه چهره ای و چه شخصیتی را برای خود انتخاب می کنید؟ می خواهید شبیه به چه کسی بشوید؟ ...
...
...
این همان کاری است که هر روز مشغول انجام آن هستید. الگوهای امروز شما، شخصیت آینده تان را رقم می زند.
کدام الگو؟
اما براستی الگوی خوب چه کسی است و چه ویژگی هایی دارد؟
ممکن است هر یک از شما نام بهترین فوتبالیست، زیباترین بازیگر و یا معروف ترین فرد را بدانید و ممکن است که بعضی از شما، آنها را به عنوان الگو بپذیرید. اما اگر از نقاط ضعف برخی از آنها باخبر شوید احتمالاً در موردشان تغییر نظر می دهید. دراقع هرکس که واقعاً دوست دارد که موفق شود، معمولاً فردی را به عنوان الگو انتخاب می کند که در هر یک از بخش های مهم زندگی اش حد نساب قابل قبولی از موفقیت را داشته باشد. از علم گرفته تا تلاش و پشتکار و ایمان و قدرت بدنی و ...
بنابراین در انتخاب الگو باید بسیار دقت کرد.
الگوی خوب باید جامعِ خوبی ها باشد. پس اگر می خواهید موفق شوید الگویی را انتخاب کنید که در اکثر شئونات زندگی اش موفق باشد.

نکته مهم دیگر این است که هر فرد الگوی خود را تنها از بین کسانی می تواند انتخاب کند که آنها را می شناسد. پس اگر دامنه شناخت افراد در شما محدود شود احتمال انتخاب الگوی مناسب برای شما کاهش پیدا می کند. و هر چه این دامنه افزایش یابد ممکن است با الگو های بیشتری مواجه شوید. برای مثال در همین یکی دو سال گذشته بعضی که الگوهایشان را از بین چهره های ورزشی، سینمایی و ... انتخاب می کردند، پس از ورود به دانشگاه به مرور برخی از دانشمندان را به عنوان الگوهای بهتری شناختند، و بعضی از همین دانشجویان پس از مدتی در اثر آشنایی با شهدای علمی، آنها را برای الگو برداری، برتر از دانشمندان معمولی یافتند.
در پایان توجه داشته باشید که تنها دانستن انسان را به مقصد نمی رساند بلکه باید به دانسته ها عمل کرد.
روایت (نقل به مضمون):
روزی فردی نزد امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) رسید و از ایشان سؤال کرد: من مؤمن نیستم اما دوست دارم که با ایمان باشم. برای مؤمن شدن چکار کنم.
امام علی (علیه السلام) فرمودند: ببین مومنان چه کار می کنند، مانند مؤمنان رفتار کن.